8 Idei de Week-end. Epopeea Stockholm (V). Skansen

Duminica! Candva, dupa-amiaza, mai pe seara aveam avion inapoi spre casa! Ma trezisem plina de incredere ca va fi o zi la fel de insorita ca si precedenta! Trag cu incredere jaluzelele si ma loveste frontal cruda realitate: ploaia mocaneasca. Aaa, my favorite! Ma uit prin camera si dau cu ochii de UGG-urile mele, singura pereche de incaltaminte la purtator. Imi zic…asta e, o sa ma scald intr-o mare mocirla, ca la ploaia asta n-am cum sa nu fac prastie la picioare!
Il trezesc pe cel mic cu promisiunea unui mic dejun copios si 40 de minute mai tarziu, cu rucsacele in spate, factura de cazare achitata in buzunar si regretul meu ca nu pot sa iau nici macar o bucata din podeaua incalzita a deja faimoasei bai, ne indreptam spre ultima locatie pe care voiam sa o vizitam: Skansen, colt cu Djugarden. Traseul a fost simplu: am luat tramvaiul, ca nici nu se mai punea problema de mers pe jos si am coborat exact la destinatia propusa. Si acum sa va explic care este treaba cu Skansen asta: pai Skansen este un fel de mix intre Muzeul Satului si Gradina Zoologica! Unul foarte reusit dupa parerea mea, parol d’honneur si jurat pe rosu!

Skansen. Muzeul Poporului Suedez

Fondat in 1891, Skansen este cel mai mare muzeu in aer liber din Suedia si totodata si zoo, iar menirea lui a fost si este de a prezenta viata tipica din diferite parti ale Suediei inainte de industrializare. Intins pe o arie de 300 000 m2 si avand peste 1,3 milioane de vizitatori pe an, muzeul-parc (si zoo) apare ca o marturie a traditiei suedeze in mijlocul unei lumi plina ochi de tehnologie de varf si productie in masa. Stiti cum se spune: e bine sa nu uiti de unde ai plecat!
Artur Hazelius, fondatorul muzeului, a cumparat de-a lungul calatoriilor sale prin Suedia rurala, in jur de 150 de case pe care le-a adus inapoi piesa cu piesa, pentru a le putea reconstrui intocmai, dand astfel viata unui muzeu cu adevarat dedicat folclorului si istoriei civilizatiei. Pe 11 octombrie 1891, Skansen si-a deschis portile publicului larg. De-a lungul timpului, parcul-muzeu s-a extins (initial ocupa mai putin de 30.000 m2), facand posibila desfasurarea a diferite festivitati care atrageau si mai multi vizitatori: concerte de muzica folk in aer liber, dansuri populare si ceea ce m-a incantat pe mine cel mai tare, activitati de artizanat si mestesugarie!

Artizanat si RENII!

Calatorie StockholmFiecare casuta adaposteste o minunatie de mestesug si parca abia astepta sa fie descoperita! E, imaginati-va o dimineata ploioasa de duminica, cand omul normal leneveste in mijlocul patului fie ca are sau nu ce numara, fericit ca nu e luni sau orice alta zi lucratoare a saptamanii, doua bucati de Viespe, cu rucsacuri in spate si cu sosetele ude pana nu vreau sa spun unde, inghesuindu-se cu alti bazaitori mult mai mici decat ei sa descopere ba atelierul de sticlarie, ba cel de facut paine si turta dulce, ba ala de tamplarie sau ala de mecanica! Fratilor, nu stiu daca ati vazut vreodata copiii, aia cei mai mici dintre ei, cand intra intr-un magazin plin de dulciuri sau de jucarii…expresia aia de „al meu, al meu, al meu” de pe fetele lor, amestecul ala de uimire si fericire si bale atarnand pana la glezne…e cam asa eram noi!
Ca sa ma intelegeti, totusi: eu sunt foarte multumita ca traiesc in era in care traiesc. Tocmai pentru ca am ajuns atat de departe la capitolul stiinta si tehnologie, avem posibilitatea de a calatori, de a vedea, de a cunoaste. Dar, recunosc, imi place atat de mult lucrul ala facut de manutele tale, lucrul ala care iti ia timp si nu iese intotdeauna perfect si niciodata de doua ori identic, lucrul ala invatat de la mama ta, pe care a invatat-o bunica, pe care la randul ei l-a invatat de la strabunica. Asta poate pentru ca am crescut la bunica-mea care gatea zi de zi (si ce mancare mai face si acum!), careia ii placea atat de mult sa imi faca dulciuri sau sa imi coasa rochie de printesa din cersafurile vechi, musai asortata cu coronita facuta din carton colorat, care stia sa faca o papusa din doua carpe vechi si margele din te miri ce. Forma veche a DIY de azi!  Si tot de la bunica-mea am auzit si de mestesugarii de la noi, ca erau cizmari si bijutieri, cesornicari si croitorese si tot asa.

La atelierul de mobila, am intrat in vorba cu mestesugarii, iar confesiunea lor a venit imediat: IKEA a inseamnat sfarsitul carierei! Si totusi se vedea de la o posta pasiunea si dragostea pentru meserie, mandria de a face ceva unic, cu mainile lor!
Am vizitat toate atelierele, am fost si la targul de Craciun, ne-am zgait la casutele tipic suedeze si musai am fost sa vedem si renii in carne si oase, ca asta micu’ma batuse la cap încontinuu ca unde sunt renii lui si ca el a venit in Suedia sa vada renii!!! Fiecare cu ale lui, ce sa mai!
Si uite asa au trecut vreo 4 ore, habar n-am cand!  Uzi leoarca si morti de foame, am incins si noi randurile impreuna cu alti turisti si localnici in zona unde se gatea de zor (afara evident)! Fratilor, s-am bagat cate-o shaorma de ren si cate un vin fiert de-mi fluturau urechile ca lui Obelix dupa ce baga lotiunea puterii!!! Nimic mai frumos pentru a incheia inca un week-end de vis!
Iar in cazul in care nu ati observat, de data asta am ramas la locul faptei si nu am mai simtit nevoia de alte orase! Si m-as intoarce si maine la locul faptei, tocmai pentru ca a fost frumos, mancarea simpla, dar senzationala, oamenii zambitori, pentru ca inca ne-au mai ramas o gramada de locuri de vizitat si una bucata restaurant caruia i-am pus gand rau!
Mergeti si vizitati Stockolm-ul, merita, este pur si simplu un loc frumos!

Iar data viitoare cand vom ajunge acolo, imi voi calca pe inima si voi alege un alt hotel! Uite, pe-asta: Jumbo Hostel Arlanda!
cazare Stockholm

Intrati sa vedeti despre ce e vorba! Hai ma, ca sigur v-am convins!

Comments

1. Teodora

Imi plac povestioarele tale sunt foarte haioase 🙂 insa vroiam sa-ti dau si eu o idee daca imi permiti…si eu sunt o fana a excursilor si imi place mult sa calatoresc dar in acelasi timp imi place sa stiu unde ma duc si ce am de facut, optiuni etc de aceea vizitez mai intai mereu un site ceva de recenzii, si ma informez putin si de la altii cam ce am la dispozitie 🙂 sunt deja la moda aceste pagini de internet si cred eu ca si destul de credibile 🙂
    in rest, tine-o tot asa caci esti foarte nostim 🙂

1. Viespea

Multumesc frumos! La cate chestii neprevazute mi se intampla intr-o calatorie, am material pentru mai multe povestiri care vor veni in curand 🙂